FITXA TÈCNICA |
Nom de l’Objecte |
Isidre Pujols, pare de Francesc Pujols. |
Matèria – Tècnica |
pintura a l´oli sobre tela |
Dimensions |
96 cm x 84 cm. |
Autor – Època |
Feliu Elias. |
Tema. Descripció. Títol |
Retrat de Isidre Pujols pare de Francesc Pujols. Col.locat mig de perfil amb una mà sota el braç i l’altre agafant-se el colze predominen uns gama molt intensa d’una gran varietat de colors que dibuixen i donen volum al rostre del personatge en un fons de tonalitat verd fosc. Destaquem la ma tractada com la cara amb infinitat de colors molt vius, blaus, liles, grocs que pinzellada a pinzellada directa i precisa. donen el color de la carnació. |
Procedència |
Fundació Francesc Pujols – Torre de les Hores – c. Mur 63 Martorell |
Restauradora |
Mª Neus Campmany Queralt |
Exàmen preliminar i diagnòstic |
Suport |
Es tracta d’una tela industrial, de coto de trama regular en bon estat de conservació. Observem a primer cop d’ull una tela amb un lleuger bombament en la part central inferior. |
Preparació |
Tècnica a l’oli, pinzellades visibles i directes. En les zones on s’ha perdut capa pictòrica observem una capa de preparació d’un color rosat amb un bon lligam entre capa de preparació i capa pictòrica. |
Capes Pictòriques. Tintes |
La pintura en general està en bon estat, però hi ha infinitat de petites pèrdues de capa pictòrica sobretot en la part del fons. La capa pictòrica es molt fina. |
Capes de superfície |
Capa de vernís molt fina, tota la pintura es veu molt neta no hi ha restes d’excrements de insectes ni pols. Però hi ha zones on hi ha molts punts de despreniments de capa de superfície. Aquest quadre sembla ser que havia estat emmarcat amb vidre que el protegia de la pols i brutícia ambiental, però al estar el vidre tant a prop de la pintura també ha provocat que hi hagués contacte amb alguns punts del gruix de pintura que probablement al canviar el marc i treure el vidre es van desprendre. |
Proposta de restauració |
Fotografies del quadre general i de detalls. Treure el quadre del marc. Consolidar tots els petits despreniments de capa de superfície. Protegir l’obra per la part del davant. A partir d’aquí treballar la peça per la part posterior i col.locar el quadre sobre una superfície lleugerament encoixinada, netejar i eliminar la pols dipositada entre bastidor i tela. Seguidament aplanar la tela i eliminar bombaments, un cop estabilitzada la tela procedir a girar l’obra i treballar la capa pictòrica retocant progressivament totes les petites manques de pintura de manera molt sutil degut a la varietat de tonalitats entorn uns mateixos colors predominantment foscos. Finalment donar una capa de vernís de protecció i acabat. |
Annexos |
Si donem la volta al quadre, observem quantitat de pols en els racons entre el bastidor i la tela. A la part superior hi ha l’etiqueta de registre de paper de la Galeria Dau al Set, ja que aquest quadre formava part d’una exposició en homenatge a Francesc Pujols.Esta molt ben enganxada i en bon estat la deixem tal i com està. |
Condicions ambientals indispensables després del tractament |
65% H.R. 18ºC a 20ºC |
Seguiment després del tractament |
Complir les condicions ambientals, evitar la llum directa i prolongada. |
Procés de Conservació – Restauració |
Fixació capa pictòrica. Tintes |
consolidarem les zones despreses que son més febles i així podrem retocar amb garanties. |
Neteja |
No hem hagut de fer cap tipus de neteja de la capa pictòrica doncs es conservava perfectamen neta. La part posterior s’ha hagut de netejar, s’havia acumulat pols entre bastidor i tela. |
Sistema de presentació. Reintegració. |
Trèiem el quadre del bastidor i consolidem la capa pictòrica, la de preparació i protegirà la pintura alhora de treballar la tela per la part posterior, ja que fa falta eliminar la pols acumulada entre bastidor i tela. No desmuntarem el bastidor de la tela; no fa falta. El que sí que farem serà aplanar la tela, humitejarem lleugerament el dors de la tela posarem pes a fi de aplanar la tela i eliminar bombaments aquest procés el controlem i el repetim fins observar la estabilitat de la tela seguidament procedim a girar l’obra i treballar la pintura pel darrera. Aleshores fem progressivament el retoc. Utilitzem pigments molt purs juntament amb un aglutinant (barregem oli de llinosa i essència de trementina); el color el donem a capes fins acostar-nos al color original de la pintura. El donarem per acabat quan el retoc està integrat. Envernissem amb vernís de protecció i acabat final i col·loquem l’obra en el seu marc |